Kapteenin palsta - sääntötilanteita

Kapteenin sääntötilanteita

Viime päivinä on tullut koko joukko kyselyjä sääntötilanteista, joita tässä availen. Jos itse esiin ottamasi puuttuu, muistuta, niin otan käsittelyyn.

Hanhilangat

Alkupään väylillä 1 ja 4 on viriteltyjä hanhilankoja ja -nauhoja. Ne tulkitaan säännön 16 mukaan epänormaaleiksi kenttäolosuhteiksi, joista saa vapautua lähimpään paikkaan, jossa nauha ei häiritse stanssia tai swingiä.

Ruohonleikkurirobotti

Jos pallo osuu robottileikkuriin, peliä jatketaan paikasta, johon pallo päätyi osuman jälkeen. Mutta, jos pallo jää robotin (tai muun liikkuvan työkoneen päälle), peliä jatketaan paikasta, jossa pallo osui koneeseen tai laitteeseen.

Vapaan dropin paikka

Jos pallo makaa tiellä, polulla, tuetun puun juuressa tai korjauksenalaisella maalla, saa paikoista vapautua lähimpään vapauttavaan paikkaan. On kuitenkin muistettava, että jos tällaisen vapautuksen valitsee, on paikasta vapauduttava kokonaan eli kantapää tai varpaat eivät saa olla vapauttavassa paikassa.

Jos istutettu puu tai pensas on merkitty sinivalkoisin paaluin, on pelaaminen keilletty ja peliä jatketaan vapaalla dropilla. Sen sijaan, jos puu on suojattu teräsverkolla, siitä ei saa vapautusta, koska verkko on kentän oleellinen rakenne (kts. paikallisäännöt).

Ulkona saa seistä

Täsmennyksenä edellä olevaan; jos pallo on aivan OB:n (ulkona) rajalla, mutta kuitenkin sisällä, saa pelaaja seistä OB-alueella lyödessään.

Pelivälineet

Hieman teoreettinen kysymys, mutta käytettävien pelivälineiden – maila ja pallot – täytyy olla hyväksyttyjen tuotteiden listalla. Itse taottu maila tai katajasta veistetty ei siis ole hyväksyttävä.

Neuvo tai muu avustaminen

Neuvon antaminen, vaikka sitä ei ole pyydetty, on yhtä rangaistava kuin neuvon kysyminen, vaikka siihen ei vastattaisikaan. Rangaistus kaksi lyöntiä. ”Perinteinen” kysymys; Millä mailalla löit, kuuluu tähän kategoriaan. Mutta, jos kysyt, onko kummun takana bunkkeri, mihin väylä kääntyy tai mikä on matka lipulle, ovat sallittavia, koska kyseessä on ns. faktatiedon antaminen. Tämä tilanne tuli esiin leidein pelimatkalla, kun kotiseuran pelaajat kieltäytyivät vastaamasta, ”koska se on neuvomista”.

Pelilinjaa ei saa merkitä vetämällä viivaa aamukasteen peittämään nurmikkoon. Et voi myöskään asettaa mailaa maahan, kun haet stanssilinjaasi– vaikka ottaisit mailan pois ennen lyöntiä.

Kysykää tai lähettäkää lisää kysymyksiä, jos pelattu olosuhde tai muu tilanne jäi vähänkin vaivaamaan.

Rami Holopainen
kapteeni


Kapteeni korostaa käyttäytymistä

Kun ensi kuun jälkeen on jo syyskuu, on tässä ”kauden puolivälissä” syytä korostaa sitä golfin toista osiota; golfkäyttäytymistä.

Itse pelaamisen ja kilpailun lisäksi kokonaisviihtyvyyden tunne tulee oman peliryhmän ilmapiiristä ja myös muista peliin ja pelin sujuvuuteen vaikuttavista tekijöistä. Golfihan eroaa muista urheilu- ja harrastuslajeista siten, että neljän tunnin aikana saatetaan ottaa olut, parikin. Tätähän ei monikaan tee esim. pyöräily- tai uintimatkan aikana. Ja mikäs siinä – kunhan ei mene örveltämiseksi, jonka seurauksensa äänen volyymi kohoaa, lyöntimäärät lisääntyvät – ja peli hidastuu.

On myös muistettava, että golfauto on moottoroitu ajoneuvo, jota ei saa kuljettaa alkoholin vaikutuksen alaisena edes suljetulla alueella, Jos promillet ovat riittävän korkeat, voi siitä saada jopa vankeutta – varsinkin, jos sattuu henkilövahinko. Golfauton käytössä on silloin tällöin myös selkeää piittaamattomuutta. Jos ohje on, että ei saa ajaa 15 m lähemmäksi viheriötä tai estettä, niin se on 15 m, ei 15 cm. Lisäksihän Rönnäsissä voimassa olevassa golfkäyttäytymisohjeessa sanotaan, että kärryä ei saa vetää viheriön ja bunkkerin, eikä viheriön ja estealueen välistä, Tästä huolimatta saattaa väylällä 1 koko peliryhmä oikaista veden puolelta – vaikka siihen on asennettu ketjuaita! Sama toistuu joskus ainakin väylillä 2, 10, 13 ja 18

Edellä oleva lisäksihän golfkäyttäytymiseen kuuluu esittäytyminen ykkösteellä, lyöntirauhan antaminen olemalla liikkumatta, puhumatta, vetoketjuja avaamalla tai eväspapereita rapistelematta. Tärkeää on pelin kokonaissujuvuuden kannalta, että kaikki katsovat kaikkien lyönnit – ja ollaan oman lyöntivuoron aikana valmiina ja pelataan muutenkin jäsenlehdessä olevan Ready Golf -ohjeistuksen mukaisesti – ellei ole joku hyvä syy olla pelaamatta.

Peliryhmän hyvää henkeen kuuluu myös kehuminen hyvästä lyönnistä, sen sijaan huonoa lyöntiä ei tarvitse kommentoida opetusmielessä tai säälisympatialla. Ja mikäli joku pelaa alkurei`illä erityisen hyvin, ei pidä kysyä, että koska olet viimeksi korjannut tasoitustasi.

Asia, mikä lienee ”parhaiten hallinnassa” lienee kiittäminen kivasta/hyvästä pelikierroksesta joko kätellen, ylävitosella tai halaten, kunhan muistetaan, että ladypelaaja tekee aina aloitteen viimeksi mainittua tapaa käytettäessä.

Tämä ei ole nipottamista vaan ohjaus parempaan käyttäytymiseen – siis muiden huomioimiseen. Aika moni kun haluaa kuitenkin keskittyä useimmiten itse golfin pelaamiseen ja kilpailuun – ja siinä menestymiseen!

Rami Holopainen
kapteeni

Kapteeni kuuluttaa fiksuutta

Juhannuksena joku/jotkut oli ottanut ilon irti ja lähtenyt pelikierrokselle bägi täynnä rangepalloja! Ja kun pallo sitten lensi karheikkoon, niin peliä jatkettiin uudella pallolla. No, näitähän sitten löytyi useampiakin ja jokunen pallo löytynee joskus vesiesteestäkin.

Näinhän ei tietenkään saa toimia edes harjoituskierroksella, kilpailusta puhumattakaan. Toivottavasti tämä oli nyt ainutkertainen päähänpisto, eikä toistu.

Rami Holopainen
kapteeni

Rangepallot kuuluvat ainoastaa rangelle. Myös lähipelialueilla tulee käyttää omia palloja. Rangepalloilla ei koskaan saa pelata kentällä. Rangepallo on suunniteltu rangelle. Mm. sen lento-ominaisuuksia on rajoitettu.

Kapteenin ratkaisu

Väylän 8 keskellä, avauslyönnin etäisyydellä, on kaksi sembramäntyä, joiden juureen taitavat kaikki lyödä kerran kesässä?

Parikin eri pelaajaa on kysynyt, että onko ko. paikassa siirtosääntö voimassa, kun ”mäntysaareke” on väyläalueella ja siksi puiden ympäristö on tulkittava lyhyeksi leikatuksi alueeksi ja pallon saa siirtää siirtosäännön mukaisesti.

Kantani on, että siirtosääntöohjeistusta tulkitaan niin kuin se on kirjoitettu eli pallo EI OLE lyhyeksi leikatulla alueella, Näin paikasta on jatkettava pelaamalla tai droppaamalla pelaamattoman paikan säännöllä – ja siis yhdellä rangaistuslyönnillä.

Sen sijaan, jos väylällä on jäänyt ajourien väliin kapea kaistale, niin tässä tilanne toinen eli siirto sallitaan. (en nyt vaan muista, olisiko tällaista koskaan ollut…)

Hyvää juhannusta reilun pelin hengessä!

Rami Holopainen
kapteeni

Kapteenin komento 3

Älä varasta on yksi kymmenetsä käskystä, kuten kaikki rippikoulun käyneet tiedämme. Tämä koskee myös golfin pelaamista, jossa moni ”varastaa” tahattomasti sentin tai kaksi merkatessaan viehriäöllä pallonsa. Putin onnistumisen kannalta virhe lienee epäoleellista – mutta sääntöjen kannalta ei! Väärästä paikasta pelaamisesta – vaikka kysen olisi siin sentistä tai jopa vähemmänkin – tulee säännön 14.7b mukaan kaksi rangaistuslyöntiä, jotka pelaajan tulee merktä tuloskorttiinsa.

Kuvsarjassa 1-2 pelaaja ”työntää” merkkinsä pallon alle, mutta asettaa sitten pallon merkin eteen. Sääntöjen mukaan jos pallo liikahtaa merkittäess, siitä ei tule rangaistusra vaan pallo astetaan mahdollisimman tarkaan paikkaan, mikä oli sen alkuperäinen sijainti.

Kuvasrajassa 3-4 pelaaja toimii oikein asettaessan merrkinapin niin, että se tangeeraa palloa ja asettaessan pallon takaisin paikalleen, pallo tangeeraa merkkinappia.

Sentin varastaminen 350 m pitkällä väylällä saataa kuulostaa vähäpätöisltä, mutta golfsäännöt ovat joskus armottomat.

Hyvää, tarkkaa – ja rehellistä peliä!

Rami Holopainen
kapteeni


Kapteenin kesäkäsky 2

Eräs yleisin epätietoisuus/laiminlyönti on haravan oikea sijoittaminen. Bunkkerit kyllä haravoidaan melkeinpä 100-prosenttisesti, mutta haravan oikeassa sijoittamisessa onnistumisprosentti on alle 50. Kysymyksessä ei ole kuitenkaan sääntöasia vaan golfkäyttäytyminen (ennen: etiketti).

Kuvassa on kaksi haravaa asetettuna greenibunkkeriin (15). Taustalla lippu. Vasemmanpuoleinen on asetettu oikein; harava on kokonaan bunkkerissa ja sen varsi on poikittain lyöntisuuntaan nähden ja piit alaspäin. Sen sijaan oikeanpuoleisessa haravan piit ovat kohtisuoraan lyöntisuuntaan nähden ja tässä tapauksessa mahdollisesti bunkkerin läpi jatkava pallo pysähtyykin haravaan!

Tämä ei ole sääntöasia, mutta meillähän on aika paljon matalia bunkkereita, joiden läpi pallo ”kylkkärin” jälkeen saattaisi mennä läpi. Useimmathan lyövät jatkolyönnin mieluummin ruoholta kuin hiekasta!

Opetelleenpa kaikki tämä pikku huomaavaisuus kesän aikana!

Rami Holopainen
kapteeni


Kapteenin kesätervehdys 1

Rönnäsin golfkausi avattiin 4.5. lipunnostolla, puheenjohtajan puheella ja kapteenien tandem-avauslyönneillä. Mikäli olit estynyt, niin haluan toivottaa sinullekin mitä mainiointa kesää – ja erityisesti menestyksellistä golfkesää. Menestyksellä tarkoitan kilpailuissa pärjäämistä, omien pelillisiin tavoitteisiin pääsemistä ja toki viihtyvyyttä vakiopelikavereiden ja satunnaisten pelikavereiden kanssa.

Tämän ensimmäisen viestin teemaksi valitsin kentän kunnioittamisen, mikä tarkoittaa useitakin eri asioita, mutta mennään yksi kerrallaan. Aloitetaan divoteista. Varsinkin märällä kentällä divotti (kentästä irtoava nurmiluiska) saattaa olla jopa 15 cm pitkä. Hyvänä puolena asiassa on, että se on helppo painaa paikoilleen niin, että seuraava ryhmä tuskin huomaa paikkausta ja mikä tärkeintä, irronnut nurmikaista juurtuu helposti.

Kun alkukausi mennään siirtosäännöllä, niin divottikoloon jääneen pallonhan saa siirtää mailan- tai kortinmitan sivulle – ja peli jatkuu. Mutta, kun siirtosääntöä ei ole, ei voisi enempi harmittaa, jos keskelle väylää osunut lyönti löytyy tuuman syvästä kolosta. Ethän sinä halua tätä omalle kohdallesi – etä myöskään takana tulevien pelaajien harmiksi. Korjaa siis aina omat siivusi ja mikäli oman peliryhmäsi jäsen laiminlyö tämän, korjaa sinä se. Viesti menee kyllä useimmiten kerralla perille… Jos et näe kentän kunnossapitoa tärkeänä, lähetä vapautuspyyntö toimistoon tai kapteenille. Saat kyllä nopeasti vastauksen.

Rami Holopainen
kapteeni
rami@holarion.fi