Kapteenin syyssaarna
Kapteenin syyssaarna
Golfin pelaamisen keskiset elementit ovat kiva pelikierros, liikunnan riemun tyydyttäminen ja ainakin aina silloin tällöin myös hyvä tulos – kenties jopa kilpailussa menestyminen. Aina ei kuitenkaan ole askelmerkit kohdallaan ja fiilikseen saattaa vaikuttaa myös ns. ulkoiset tekijät.
Kilpailukierrokseen vaikuttavat kentän kunto, pelaajan pelikunto -ja vire, ryhmän harmonia ja kentän vetäminen eli kilpailukierroksen kesto, jonka toivoisi olevan neljän tunnin paikkeilla, korkeintaan puolikas päälle.
Mutta, kun kentällä on yhtä aikaa yli pari sataa pelaajaa ja kenties puolensataa ryhmää, saattaa joskus matematiikkaa pettää ja kenttä ei vedä tasaisesti. On ymmärrettävää, että joskus tulee jollekin ryhmälle kinkkinen reikä, ehkä parikin peräkkäin, jolloin kaikki menee pieleen, lyödään varapalloja ja etsitään alkuperäisiä – ja reiän pelaamine kestää. Tällöin ryhmän ja eritoten ryhmän kokeneimman pelaajan tulee ottaa vastuu ja kiriä seuraavilla väylillä rako kiinni. Ei hosuen, vaan kaikki katsovat kaikkien lyönnit, ollaan omalla vuorolla valmiina, pelataan Ready Golfia ja jos on pistebogey-kilpailu, nostetaan pallo, kun pelaaja ei enää voi saada pisteitä.
Mikäli takana tuleva ryhmä/ryhmät näkevät edellä olevan ryhmän jäävän jostain syystä edellä olevista, annetaan heille mahdollisuus kiristää vauhtia ja kuroa kiinni jättämä. Mikäli odottava ryhmä kuitenkin näkee pelaamisessa selvää välinpitämättömyyttä, on ensisijaisesti soitettava toimistoon, jossa pyritään lähettämään mahdollinen valvoja paikalle tai toimistosta joku paikalle. Valitettavasti tämä ei aina ole mahdollista, jolloin tilanne on pyrittävä ratkaisemaan niin, että edellä olevia, hitaasti pelaavia, kehotetaan ystävällisesti kiinnittämään huomiota pelinopeuteen – tai pyytämään ohituslupaa, mikä on myös kilpailukierroksella mahdollista.
Jos kentällä kuitenkin syntyy pattitilanne ja yksi tai useampi ryhmä kärsii tilanteesta, ei ryhmä saa kuitenkaan ryhtyä ”poliisiksi” eli ottaa komentoa itselleen puuttumalla tilanteeseen asiattomilla huudoilla ja ei missään tapauksessa päälle lyönneillä eli luoda tarpeettomia vaaratilanteita. Turvallisuus ennen kaikkea!
Asia tulee aina hoitaa niin, että mahdollisista kentällä esiintyneistä epäkohdista tulee raportoida kierroksen jälkeen kilpailun johdolle tai toimistoon jossa ”konflikti” selvitetään kuten epäselvä sääntöasia eli huomioidaan kaikki tilanteeseen vaikuttaneet seikat ja tosiasiat kuulemalla kaikkia osapuolia. Mikäli tilanne vaatii, kapteeni ja / tai toimitusjohtaja ratkaisevat asian ja päätös saatetaan osapuolien tietoon – ja toivottavasti ilman sanktioita. Parasta olisi, että osapuolet pystyisivät sopimaan asian hyvässä hengessä. Homma kätellään, ollaan pahoillaan verbaalisista ylilyönneistä jne. Onneksi kauniiseen suomen kieleemme kuuluu myös sana anteeksi.
Rami Holopainen
kapteeni