Kapteenin sääntökooste II

Kapteenin sääntökooste II, marraskuu 2017

Sain syyskuisesta sääntökoostejutusta mukavasti palautetta – ja uusia kysymyksiä Kiitos niistä. Kuten totesin, ne kehittävät pelaajia ja tuomaria. Tein tämän jutun nyt samalla konseptilla eli siirsin tulleet kysymykset väylille 1-18, vaikka ne eivät juuri sillä väylällä tapahtuneetkaan. Pohdi vastausta, ennen kuin luet minun versioni. Jos saat yli 14 oikeaa vastausta, sääntötuntemuksesi on jo hyvää luokkaa, sillä sen verran ”kinkkisiä” ovat tilanteet. Jos jäät alle kymmeneen, kysyn mikset tullut kesän sääntöiltaan?

Jos vastaus ei aukea tai tuntuu väärältä, anna palautetta, käydään vielä läpi.

 

1 Kysymys (K): Pelasimme scramblea ja löin kakkoslyönnin kohti vesiestett ja kuulimme, että se osui esteen reunalankkuihin, mutta emme kukaan nähneet, mihin pallo meni. Kaverini ”paikkasi” ja löi aivan greenin eteen, josta hän chippasi aivan lipun viereen ja siis varma par. Mutta hups! Minun palloni olikin reiässä. Teimmekö eaglen vai parin?

Vastaus (V): Scramblessahan voi valita kumman pallon vaan, ei välttämättä ”parempaa”. Mutta, kun scramblen säännöissä harvoin pohditaan tämmöisiä erityistilanteita, mennään golfsääntöjen mukaan; Väylä on pelattu loppuun, kun pallo on reiässä eli tuloksenne oli/olisi ollut eagle!

 

2 K: Löin kolmannen lyöntini foregreenille, puttasiin siitä ja pallo jäi aivan reiän reunalle. Pelikaverini nosti lipun varovasti ja pallo jäi edelleen siihen. Vein kärryni seuraavalle lyöntipaikalle ja kun tulin putterin kanssa pallolleni, se tipahtikin reikään. Oliko par?

V: Kyllä se oli par, sillä et ilmeisesti odottanut kymmentä sekuntia pallolla, etkä tömistellyt, mikä olisi vaikuttanut pallon putoamiseen? Tulkitsen siis pallon menneen reikään neljännellä lyönnillä. Jos olisit odottanut pallolla yli kymmenen sekuntia ja jos pallo olisi sitten pudonnut, olisi se ollut neljäs lyöntisi, mutta vitkuttelusta (pelin tarpeeton viivyttäminen) lisää yksi rangaistuslyönti eli korttiin bogey.

 

3 K: Löin ”hukin” vasemmalla olevan veden takareunaa kohti, mutta emme nähneet loiskahdusta. Emme myöskään löytäneet palloani, joten oletin sen menneen veteen ja jatkoin vesiestesäännöin. Kun kävelin lyönnin jälkeen eteenpäin, ensimmäinen palloni löytyikin paljon pidemmältä kuin olimme etsineet. Kummalla pallolla olisi pitänyt jatkaa?

V: Ei kummallakaan! Koska ei ollut täyttä varmuutta, että pallo oli mennyt vesiesteeseen, olisi pallo pitänyt tuomita kadonneeksi ja palata lyömään teeltä uusi pelipallo. Vesiestepalloa pelaamalla olisit syyllistynyt lisäksi vakavaan sääntörikkomukseen, koska hyöty oli niin merkittävä.

 

4 K: Löin pallon vesiesteen ylitse, josta se valui veteen. Droppasin kaksi mailanmittaa sivuun, mutta löin takabunkkeriin ja erinäisten vaiheiden jälkeen tulokseni oli seitsemän. Noustessamme viitosväylälle muistimme edelliskoosteessa olleen, tätä väylää koskevan casen ja totesin pelanneeni väärin. Koska kyseessä oli lyöntikilpailu, lähdin pelaamaan väylän uudestaan. Löinkin lipulle ja yksi putti. Kahdella rankulla (väärästä paikasta pelaaminen) tulokseni olikin kuusi. Menikö oikein?

V: Kyllä meni. Toimit oikein ja rehellisyytesi pelasti yhden lyönnin. Muistettava on, että ”katumusaika” on seuraavan väylän avauslyöntiin saakka.

 

5 K: Löin kakkoslyönnin viheriön edessä olevaan bunkkerin eteen. Kolmannesta lyönnistäni tuli ”toppi” ja pallo upposi syvälle hiekan takareunaan niin, ettei sitä edes näkynyt. Näin kuitenkin paikan ja kaivoin pallon esiin. Miten olisi pitänyt jatkaa?

V: Tähän asti ihan OK, sillä pallon saa tunnistaa myös esteessä. Sen jälkeen sinun olisi pitänyt asettaa pallo samaan paikkaan, mutta sillä erolla, että olisit saanut jättää palloa näkyviin esim. euron kolikon verran. Muistithan, että jos pallo on tosi pahassa paikassa, olisi ehkä kannattanut harkita paluuta paikkaan, josta löit bunkkeriin. Jos slopesi on 19 tai enemmän olisi sinulla ollut onnistuneella lähestymisellä (viides lyönti) edelleen kahden pisteen putti edessä.

 

6 K: Löimme pelikaverin kanssa avauksemme oikealla olevaan karheikkoon, josta jatkoin hyvällä lyönnillä kellolle. Kun pelikaverini meni lyömään, huomasi hän, että olinkin lyönyt hänen palloaan. Olisiko hänen (tai minun) pitänyt noutaa väärin lyöty pallo takaisin?

V: PGA-kisoissa kyllä, mutta klubikisoissa voidaan todeta, ettei alkuperäinen pallo ollut välittömästi saatavissa, joten kaverisi olisi voinut dropata paikkaan, josta löit ja toinen lähtee.

 

7 K: Palloni kaartoi oikealla selvästi OB-rajan ohitse ja sieltähän se löytyi keskeltä asfaltoitua ajotietä (Meritie). Otin vapaan dropin viereiselle pellolle lipun suunnassa taaksepäin. Pelikaveri sanoi, että en olisi saanut siitä vapaata droppia, koska olin ojan takana yleisellä tiellä, en pelialueella.

V: Kyllä pelikaverisi oli väärässä. Aiemmat OB-paalut rajaavat pelialueen, tässä kohtaa pelialue jatkuu äärettömyyksiin eli ratkaisusi oli oikea.

 

8 K: Pallo makasi kasilta ysille menevällä polulla niin lähellä soittokellon pylvästä, että pylväs haittasi stanssiani. Otin siitä vapaan dropin ja pudotin pallon aivan tien toiseen reunaan, josta pääsin pelaamaan. Voinko dropata tielle?

V: Tässä tapauksessa voit, koska focus on pylväästä vapautuminen, ei tiestä. Jos taas olisit halunnut vapautua tiestä, olisi siitä täytynyt vapautua kokonaan.

 

9: K: Kentällä oli voimassa siirtosääntö. Palloni oli satasen merkin kohdalla väylän oikeassa reunassa. Merkkasin pallon ja siirsin kortin verran oikealle, jossa oli hyvä alusta. En nostanut merkkausnastaa vaan asetuin lyöntiasentoon ja huomasin, että pallo saattaa osua oikealla olevassa saarekkeessa sijaitsevan koivun alaoksiin. Siirsinkin palloni siksi mekin vasemmalle puolella sallitun matkan päähän. Olihan tämä sallittua, koska en ollut nostanut merkkiä?

V: Ei ollut, sillä siirtosäännön mukaan pallon saa siirtää vain kerran ja merkkausnastan tai tiin jättäminen paikalleen ei muuta tilannetta. Kaksi rangaistuslyöntiä väärästä paikasta pelaamisesta.

 

10 K: Avauspalloni löytyi 10-väylän ja 17. väylän välissä olevasta katajasta. Saanko vapaan dropin?

V: Et saa. Katajaa (katajia) ei ole mainittu paikallissäännöissämme ja Suomen lakikaan ei tuo tilanteeseen helpotusta. Voit siis a) lyödä puussa olevaa palloa, b) julistaa pallon pelaamattomaksi, poimia pallon puusta ja jatkaa pelaamattoman paikan säännöin yhdellä rankkarilla tai c) lähteä lyömään uuden avauksen yhdellä rankulla.

 

11 K: Pelikaverini löi avauksen kohti 14. väylän bunkkereita, mutta se kimposikin kaltevasta pinnasta vesiesteeseen. Kaverini totesi, että siinä on pikkuisen huono droppipaikka ja hän droppasikin väylän 11 puolelle. Voiko näin tehdä?

V: Kyllä sivuvesiestesäännöt tämän mahdollistavat ja on usein järkevääkin, kunhan droppipaikka menee säännön mukaan (kaksi mailanmittaa, ei lähemmäs lippua)

 

12 K: Väylällä oli lähimmäs lippua -kilpailu ja löin niin hyvin, että menin johtoon. Mittasimme etäisyyden, mutta olin niin tohkeissani, etä nostaessani mittaa, nostin myös palloni. Mutta koska olimme juuri mitanneet etäisyyden, mittasimme sen uudestaan ja asetin palloni siihen ja nyt merkkasin sen ennen nostoa. Menikö oikein?

V: Ei valitettavasti. Syyllistyit merkitsemättömän pallon nostamiseen ja sinulle olisi pitänyt merkitä yksi rangaistuslyönti.

 

  1. K: Mitäs jos palloni osuu kentälle eksyneeseen karitsaan. Miten jatkan?

V: Jatkat peliä paikasta, johon pallo pysähtyi (ilman rangaistusta) ja soitat toimistolle tai suoraan  Mikolle, että karkulainen tulisi hakea pois.

 

14 K: Palloni makasi viheriön ulkopuolella vasemmalla. Päätin putata, mutta välissä oli kastelulaitteen kansi. Droppasin niin, ettei kansi enää häirinnyt. Olihan sallittua?

V: Kyllä oli, Rönnäsin paikallissääntöjen mukaan mentiin – jos tilanne täytti kaksi ehtoa: kansi oli korkeintaan kahden mailanmitan päässä viheriön reunasta ja pallosi niin ikään korkeintaan kahden mailanmitan päässä kannesta.

 

15 K: Viheriön edessä, vasemmalla puolella oli korjauksenalaisen maan merkit. Droppasin pallon, josta se vieri alle kahden mailanmitan päähän, mutta bunkkeriin. Uusin droppini ja nyt se pysähtyi aivan bunkkerin reunalle, mutta jouduin asettamaan stanssissani toisen jalkani bunkkeriin. Asetin palloni paikkaan, johon se putosi ensiksi uusintadropissa. Menikö oikein?

V: Meni ja ei. tuo uusintadroppi OK, koska esteeseen dropattu pallo on uusintadropattava. Sen sijaan esteessä seisomista eivät säännöt estä – eivätkä myöskään vapauta pelaajaa.

 

16 K: Löin pallon viheriön vasemmalla puolella olevana bunkkeriin, missä oli runsaasti syksyn pudottamia koivun lehtiä, jotka eivät kuitenkaan haitanneet lyöntiäni. Löin viheriölle ja koppasin vaistomaisesti nipun lehtiä bunkkerista. Rikoinko sääntöjä?

V: Et rikkonut. Bunkkerista saa poistaa irrallisia luonnonhaittoja sen jälkeen, kun oma pallo ei ole siellä.

 

17 K: Merkkasin palloni ja korjasin samalla pallon putoamisjäljen ja kun laitoin greenihaarukkaa taskuuni, putosi se palloni päälle, mikä siirtyi puoli pallon mittaa. Siirsin pallon takaisin paikalleen. Tuliko penalttia?

V: Ei tullut, sillä tahattomasta pallon liikuttamisesta viheriöllä ei enää seuraa rangaistusta. Mutta, pallo on siirrettävä takaisin alkuperäiseen paikkaan, muuten tulee kaksi penttiä.

 

18 K: Löin pallon vasemmalla olevan tien suuntaan, mutta emme nähneet, menikö OB. Päätin, että pelaan säännön 3-3 mukaisesti kahta palloa. Kun tulimme viheriön viereen, löysin alkuperäisen pallon tieltä, josta sain vapaan dropin ja sain tulokseksi viisi. Pelasin myös toisen pallon kuppiin ja siitäkin tuli viisi, joten merkkasimme bogeyn, kättelimme ja allekirjoitimme kortit. OK?

V: Valitettavasti sinut suljetaan pelistä, vaikka kummankin pallon tulos oli sama. Sinun olisi pitänyt ilmoittaa merkitsijälle, että kumman pallon tulos jää voimaan, jos molemmat on pelattu sääntöjen mukaisesti reikään.

 

Rami Holopainen

kapteeni

 

Kapteenin sääntökooste I (19.9.2017)

Kesän aikana on tuullut melko runsaasti kyselyitä – osa kilpailujen tuomarointia. Kiitos kysymyksistä, antakaa tulla lisää. Ne kehittävät pelaajia ja tuomaria. Seuraavassa nimenomaan Rönnäsissä tulleita sääntökysymyksiä, joista lähes kaikki oikeilla paikoillaan, muutama siirretty toiselle väylälle, jossa sääntöpulma olisi voinut myös tapahtua. Kysymysten numerointi viittaa siis ko. väylänumeroon. Tapauksien kuvaukset ovat jo sen verran pitkiä, etten viittaa joka kohdassa ko. sääntöön, enkä avaa mahdollisia rankkareita, jotka jätän itsesi pohdittavaksi. Kysy, jos ei aukea.

 

1 Kysymys (K): Löin pallon vasemmalla olevan kiven ylitse ja oletin sen menevän ulos (OB). Löin kuitenkin varapallon pumppukopin viereen. Etsin hetken aikaa ykköspalloa ja kun sitä ei löytynyt, jatkoin varapallolla. Yht`äkkiä pelikaverin – joka tuli hieman perässä – löysikin ykköspalloni. Voinko jatkaa sillä, koska en ollut etsinyt viittä minuuttia ensimmäistä palloani?

Vastaus(V): Et voi, sillä pelasit jo varapalloa, joka oli lähempänä viheriötä kuin ensimmäinen pallosi, joten siitä tuli pelipallo.

 

2 K: Löin tavanomaisen slaissini ja pallo lensi oikealla olevana kivikkoon. Löin varapallon keskelle väylää. En lähtenyt edes etsimään ykköspalloa vaan ilmoitin hylkääväni sen, jolloin pelikaverini lopettivat etsimisen. Menin varapallolleni, mutta samalla huomasin, että ykköspalloni olikin ilmeisesti osunut kiveen ja se makasi ihan hyvin karheikossa oikealla. Olisinko voinut jatkaa sillä, vaikka hylkäsinkin sen.

V: Jos etsinnän aloittamisesta (kaverisi) oli kulunut alle viisi minuuttia, sinun OLISI PITÄNYT jatkaa ykköspallollasi, sillä säännöt tuntevat hylkäämisen vain silloin, kun jatkat pelaamattoman paikan säännöllä. Nyt syyllistyit väärällä pallolla pelaamiseen.

 

3 K: Löin ”hukin” vasemmalla olevan veden takareunaa kohti, mutta emme nähneet loiskahdusta, joten löin varapallon. Pallo löytyi sitten vesiesteen takareunasta maahan uponneena ja sillä en voinut jatkaa. Voinko jatkaa vesiestesäännöin?

V: Kyllä voit – ja sinun pitääkin – koska oletit teeboxissa, että pallo ehkä katosi muualle kuin vesiesteeseen.

 

4 K: Löin avauksen suoraan viheriölle ja se osuu vasemmassa reunassa olevan reiän lipputangon alareunaan kimmoten siitä vesiesteeseen. Voinko jatkaa vesiesteen reunasta droppaamalla pallon kahden mailanmitan päähän, jolloin se ei mene lähemmäs lippua?

V: Et voi, koska siinä on keltaiset paalut. Oikea paikka olisi dropata pallo vesiesteen taakse ykkösväylän puolelle – tai lyödä uusi pallo teeboxista. Jos jatkat ehdottamastasi paikasta, syyllistyt väärästä paikasta pelaamiseen ja koska etu on huomattava, voidaan jo pohtia, onko kyseessä vakava sääntörike.

 

5 K: Löin kakkoslyönnin viheriön edessä olevaan bunkkeriin. En saanut sitä kahdella yrityksellä pois. Voinko palata paikkaan, yhdellä rankkarilla + kaksi lyöntiä, josta löin pallon bunkkeriin.

V: Valitettavasti et vaan sinun on lyötävä niin monta kertaa kuin pääset pois lyömällä. Toki voit yhdellä rankkarilla dropata pallon ko. bunkkerissa ”helpompaan” paikkaan vaikka kuinka monta kertaa.

 

6 K: Löin pallon kellon oikealla puolella olevaan avokallioon ja siinä makaavaan veteen. Voinko jatkaa tilapäisen veden säännöin?

V: Kyllä voit, mutta jos lähin vapauttava paikka on paljas kallio, on sinun dropattava siihen. Todennäköisesti jatkopaikka on doppien jälkeen pallon asettamien kalliolle. Toki voit jatkaa pelaamattoman paikan säännöin tai palata lyömään paikkaan, josta löit kalliolle ja veteen.

 

7 K: Reikä oli aika edessä ja muiden pelaajien pallot olivat kaukana lipun takana. Puttasin aivan liian kovaa ja pallo oli osumassa lipputankoon, joten huusin kaverille: nosta se ja hän ehtikin nostaa sen, mutta pallo jatkoi matkaa ja olisi ehkä osunut toisen kaverin palloon, mutta pyysin häntä merkkaamaan sen, kuten tapahtuikin. Mites meni?

Jos olisit osunut lipputankoon, sinulle kaksi rankkua, nyt ei kummallekaan. Jos sen sijaan olisit osunut kaverin viheriöllä olevaan palloon, sinulle kaksi rankkua. Mutta, jos kaverisi ehtii nostaa ja merkitä oman pallonsa sinun pallosi ollessa liikkeellä, hänelle kaksi rankkua.

 

8 K: Pallo makasi niin lähellä kummulla olevia, istutettuja jalomäntyjä, että ne haittasivat stanssiani ja lyöntiäni. Saanko vapautuksen?

V: Valitettavasti männyt eivät anna sinulle vapautusta, koska eivät ole merkitty esim. sinivalkoisin paaluin.Huom: pelkkä tuenta ei myöskään vapauta, ellei sitä ole paikallissäännöissä mainittu.

 

9: K: Löin greenibunkkerista ihan hirveän kylkkärin ja pallo lensi klubitalon terassille asti. Miten jatkan?

V: Viheriön takanahan ei ole OB-paaluja, joten jatkat pallon sijaintipaikasta ja nyt mennään aika teoreettisella alueella, koska pihan asfaltti ja terassin rakenteet antavat sinulle vapaan dropin ja tässä tapauksessa lipun suunnassa taaksepäin mennään jo ykkösteelle tai sen viereiselle harjoitusviheriölle. Mitäpä jos löisit bunkkerista uuden pallon yhdellä rankkarilla?

 

10 K: Löin ”sikaslaissin” väylälle 18. Voinko lyödä seuraavan lyönnin kohti väylän 18. avauspaikkaa?

V: Kyllä voit, kunhan varmistat, ettei siellä ole pelaajia.

 

11 K: Löin slaissin ja pallo jäi makaamaan vesiesteessä olevan teräsputken kylkeen vesiesteen puolella. Saanko vapautuksen kiinteästä haitasta?

V: Et saa. Kiinteä haitta päättyy vesiesteen rajaan. Mutta, muistahan, että jos pääset lyömään siitä poikittain väylälle, saat nostaa mahdolliset stanssia tai lyöntiä haittaavat vesiestepaalut.

 

12 K: Löin pallon viheriöstä oikealle ja se jäi makaamaan viheriön ja väylän 13 teeboxin väliselle tielle. Saanko dropata lipun suunnassa taaksepäin ko. teeboxiin?

V: Kyllä saat, mutta silloin pelaat pelaamattoman paikan säännöllä ja yksi penaltti. Mutta, jos pelaat paikasta, jossa vapaudut tiestä, on oikea pudotuspaikka todennäköisesti teeboxin rinne, mutta – ei rangaistusta!

 

  1. Löin pallon väylälle 11, josta se kimposi kuitenkin veteen. Miten jatkan?

V: Pallo ei ole ulkona (OB), jos se ilmassa kiertää OB-rajan yli, eikä myöskään, jos se osuu maahan OB-rajan sisällä. Van lopputulos ratkaisee eli jatkat vesiestesäännäin, kunhan muistat, että tässä tilanteessa et voi dropata OB-alueelle (lipun suunnassa taaksepäin). Muista aina sivuvesiestesäännön mahdollisuus dropata ylimenokohdasta katsoen esteen vastakkaiselle puolelle eli tässä tapauksessa väylälle 13!

 

14 K: Olin lyömässä, mutta en ollut varma tuulen suunnasta, joten nyhtäsin teeboxin etureunasta nipun ruohoa ja heitin sen ilmaan. Kaveri tarjosi penalttia lyöntilinjan parantamisesta. Näinkö on?

V: Ei ole, sillä pallosi ei ollut pelissä. Kakkoslyönnissä kyllä, jos vastaavaa tapahtuu.

 

15: Koska olimme varmasti ainoat pelaajta koko takaysille, jätimme kärryt kiellosta huolimatta vasempaan kulmaan. Avaukseni suuntautui kuitenkin juuri bägien suuntaa ja löysinkin palloni aivan bägini vierestä teeboxin puolelta. Kukaan ei nähnyt, osuiko se omaan, kaverin tai mahdollisesti ei kummankaan bägiin. Miten tuomio?

V: Kyllä tässä mennään pelaajan etua katsoen eli jos ei ole muuta näyttöä kuin se, että pallo on mahdollisesti voinut osua jopa pelaajan omaan bägiin, ei rangaistusta. Mutta, viekää seuraavalla kerralla bägit ohjeiden mukaisesti lyöntipaikalle tai ainakin alaliikenneympyrään.

 

16 K: Löin pallon vasemmalle ja se löytyi väylältä 17. Ko. päivänä oli voimassa siirtosääntö. Kokseeko se myös väärää väylää?

V: Kyllä. Kilpailuohjeissa taitaa aina lukea: Siirtosääntö voimassa KENTÄN lyhyeksi leikatulla alueella.

 

17: Palloni makasi aivan greenin etureunassa ja lippu puolestaan oli takareunassa eli matkaa oli lähes 40 m. Voinko käyttää muuta mailaa kuin putteria?

V: Kyllä voit, mutta jos kyseessä on ihan harkkakierros, harkitse. Tai sovi kaverin kanssa vapaasta dropista viheriön ulkopuolelle.

 

18 K: Löin pallon kohti ykkösteetä oikealla olevien puiden läpi. Päätin lyödä varapallon, joka oli samaa merkkiä kuin edellinen, mutta eri numero. Löysimme molemmat palloni, jotka tunnistimme merkinnöistäni, mutta olinkin muistanut numerot väärin ja molemmissa sama. Miten jatketaan?

V: Voit valita kumman pallon tahansa, mutta neljäs lähtee.

 

1-18 V: Muista, voit aina lyödä yhdellä rankkarilla uuden pallon paikasta, josta jouduit ongelmiin. Ja tärkeää on muistaa, että voit lyödä uuden pallon, vaikka olisit lyönyt varapallonkin.

 

1-18: Jos huomaat tehneesi sääntörikkeen, esimerkiksi väylällä 4, voit aina palata korjaamaan tilanteen ennen kuin olet avannut seuraavan väylän. Sinulle merkitään toki kaksi rangaistuslyöntiä, mutta esim. väärästä paikasta pelattuja lyöntejä ei lasketa.

 

Rami Holopainen

kapteeni

Lue kaikki uutiset kategoriassa Ajankohtaista, Kapteenin teemat